2025/05/20 MATLAB不具合に関するお知らせ
現在、本学MATLABのポータルサイトを含め、MATLABのオンラインシステムの一部に問題が発生しております。
復旧までお待ちくださいますようお願いいたします。
状況につきましては以下ページでご確認いただけます。
https://status.mathworks.com/
現在、本学MATLABのポータルサイトを含め、MATLABのオンラインシステムの一部に問題が発生しております。
復旧までお待ちくださいますようお願いいたします。
状況につきましては以下ページでご確認いただけます。
https://status.mathworks.com/
2024年12月20日(金) 夕方頃より、学外から本学へのメール配送および各種サービスについて、サーバトラブルのため障害が発生しております。
障害状況: 2024/12/20(金) 夕方頃より、20214/12/23(月) 午前中頃まで、学外から本学宛のメールの配送遅延、未着、送信元への未配送メールが発生しています。
原因: 海外より大量のスパム・フィッシングメールが送られてきたことにより、本学メールサーバーの処理能力を超えたため、メールサーバーが一杯となり、新規メールの受取拒否や配送遅延が発生しています。
2024/12/23 午前中より、徐々に解消をしてきており新規に送信されたメールにつきましては、概ね受信できるようになっておりますが、障害の期間に送信された一部のメールにつきましては、届かない場合、送信者にエラーメールが送信場合、遅れて届く場合がございます。
ご利用の皆様におかれましては、本来届くメールが届いていない可能性があることにご留意願います。
(2024/12/25 17:00更新)
現時点で障害の発生していたメールサーバ上から復旧できるメールにつきましては、配送済みとなっております。本来届く予定のメールが届いていない場合は、送信元にお問い合わせください。
ご迷惑をおかけして申し訳ございません。
本件に関しての問い合わせは、以下までお願いいたします。
教員:goiken@sic.shibaura-it.ac.jp
学生:oshiete@sic.shibaura-it.ac.jp
12月20日(金)より、サーバに障害が発生しており、メールの配送に大幅な遅延が発生しております。
サーバ自体の復旧はしておりますが、本日からのメールが順次配送されていくため、しばらくメール配送に遅れが出る見込みです。
皆さまにはご迷惑をおかけして申し訳ございません。
本件に関しての問い合わせは、以下までお願いします。
教員:goiken@sic.shibaura-it.ac.jp
学生:oshiete@sic.shibaura-it.ac.jp
12月8日(日)より、サーバに障害が発生しており、メールの配送に大幅な遅延が発生しております。
サーバ自体の復旧はしておりますが、日曜日からのメールが順次配送されていくため、しばらくメール配送に遅れが出る見込みです。
皆さまにはご迷惑をおかけして申し訳ございません。
本件に関しての問い合わせは、以下までお願いします。
教員:goiken@sic.shibaura-it.ac.jp
学生:oshiete@sic.shibaura-it.ac.jp
本日メールサーバーの1台に障害が発生しており、一部メールの配送に大幅な遅延が発生しております。
皆さまにはご迷惑をおかけして申し訳ございません。
本件に関しての問い合わせは、以下までお願いします。
教員:goiken@sic.shibaura-it.ac.jp
学生:oshiete@sic.shibaura-it.ac.jp
※ 障害は9/11深夜に概ね解消いたしました。ご迷惑をおかけして申し訳ございませんでした。
学内DBサーバ更新作業の影響で、現在一部のユーザにてStationログインエラーが発生しております。
以下のメッセージが表示される場合、お手数ですがブラウザのキャッシュをクリア、もしくはプライベートウィンドウを使用してのログインをお試し下さい。
Couldn't get your session object. Please contant to system administrator.
※上記方法でログイン出来ない場合でも、何度か繰り返すことでログイン出来ます。
ご利用の皆様にはご不便をおかけいたしますが、何卒よろしくお願いいたします。
2024年1月10日に発生した、GoogleDriveおよびPhotoにて起こった障害の顛末を記載いたします。
今回の障害は、GoogleWorkspace for Education Plusの更新作業において発生いたしました。
2024年1月3日
ベンダーにより契約更新作業が行われたが、
エラーが発生したため、Googleに問合せ。
原因確認のため、グレースプラン(暫定プランに)へ変更を提案された後、適用
2024年1月10日
本学担当者にトークン発行の依頼があったものの、
7日間過ぎたためグレースプランは切れ、障害が発生
数時間後、グレースプランが延長され、暫定的に解決するも、
エラーの特定はできず。
2024年1月15日
ライセンスが発行され、障害が解消。
2023年11月10日(木)、6時30分頃、豊洲キャンパスの仮想基盤にてストレージ容量が不足となり、無線LAN接続や、ScombZへのログイン、プリントシステムが利用できない等、多岐に渡って障害が発生いたしました。
確認後、順次復旧作業をすすめ、同日午前中にインフラ系のほぼ全てのサービスが復旧しています。
その他のサービスにつきましても、同日夕方までに概ね全てのサービスが復旧いたしました。
ご利用の皆様にはご迷惑おかけしてしまい大変申し訳ございませんでした。
2023/5/8-9
On May 8, the storage space usage of the Toyosu virtualization platform at Toyosu reached 100% and some servers were shut down.
As a result, various services were unavailable.
We have confirmed that most of the services have been restored as of now (May 9, 10:00),
but if you find any services that are experiencing problems, please contact the Information System Section.
[List of failed services](5/9 10:15 update)
S*gsot
Linux server(yli)
Wireless LAN(SRAS/eduroam)
SIT STATION
AMI
Certificate issuing machine(PAPYRUS MATE)
Gakunin
Wing-net(at Toyosu)
DHCP(partially)
DNS(partially)
Office support system(Office portal)
Office system menue
Debt system( including source system)
Print server(for office)
Application for card issue
Apr. 10-11, 2023
There was an intermittent problem with the wireless LAN at the Omiya Campus.
Countermeasures to load access points are being taken sequentially.
There is a problem with MoSICA for iOS in which the correct one-time passwords are not output
(This seems to occur on devices with a specific version of iOS or later).
This problem will be resolved by updating MoSICA.
If the one-time password still does not pass, please refer to the attached file and update MoSICA.
※If you are currently using iOS 11 or earlier, you may not be able to use the service after updating. Please be aware of this.
01/25/2023 16:30~
Microsoft365 is experiencing disability.
01/25/2023 23:31
The system has been restored.
We experienced an Azure outage during the winter break.
The system has now been restored.
We apologize for any inconvenience this may have caused to ScombZ.
Date of Occurrence:
Approximately 12/30/2022 to 10:30am on 01/01/2023
Scope of impact: Uploading and downloading of attached files such as educational materials and assignments in ScombZ LMS
Cause:
File access errors due to storage mount failure caused by Azure failure or maintenance. The error was caused by a storage mount failure due to an Azure failure or maintenance. Normally, the storage is automatically mounted after a failure, but for some reason it was not remounted. However, for some reason, it was not remounted.
Recovery method:
Remount on the CITS side and restart the service.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
We are currently experiencing difficulties with some features of Outlook and Teams.
Beginning today (2022-12-02) at approximately 10:00 a.m.
Outlook is currently experiencing outages in Microsoft 365.
As a result, some functions using Exchange, such as searching in Teams
Exchange, such as searching in Teams.
We are gathering information on the situation, although no official announcement has been made at this time.
We apologize for any inconvenience this may cause, and ask for your patience as we work to restore the system.
12:12 The outage has improved significantly, and the service is being monitored and the cause is being investigated.
2022/11/15 We are currently experiencing problems with the SRAS wireless LAN.
Please use eduroam.
09:20 The system has been restored.
We apologize for any inconvenience caused.
2022/10/15 The problem of receiving e-mails was resolved at around 5:03 p.m.
Cause: The mail delivery from the cloud service for mail security to the campus mail server had failed and mail could not be received.
Coping: The old mail server was disconnected and the configuration was changed so that the mail would be received on a different mail server.
We apologize for any inconvenience this may have caused.
We are experiencing connection problems with our Linux server oli.
We apologize for any inconvenience caused.
Please use the yli server.
Remotely connectable servers
The oli server was restored on 09/30 (Fri.).
Tuesday, 09/27/2022
Today, at approximately 11:20 a.m., a failure occurred on a server on campus.
This outage has spread to the entire server and
The failure was spreading to the entire server, and caused a wide range of problems such as wireless LAN connection failure, card printing failure, name resolution in DNS, etc. We are now working hard to restore the system.
We are currently working hard to restore the servers, and the problem is being resolved one by one.
However, as mentioned above, due to the wide range of failures
However, as mentioned above, it is taking a long time to recover.
ScombZ, wireless LAN, Zoom, and other services have been restored.
If the services you are using are not working properly, please contact us.
We apologize for the inconvenience and ask that you try again later.
We apologize for any inconvenience this may cause.
We apologize for the inconvenience and thank you in advance for your patience.
Microsot Azure Outage
Since about 15:00 on 8/30/2022, there has been a failure in Microsoft Azure. As a result, Scomb's email delivery has been suspended.
The emails are expected to be delivered sequentially after the Microsoft Azure failure is restored.
We apologize for the inconvenience to our users and ask that you please wait until the system is restored.
It has now been restored.
There was a communication failure of eduroam on Friday, July 1, 2022 around 9:00~9:15.
It has now been restored.